„Bezpieczne wędrówki od grosika do złotówki"
Szkoła Podstawowa w Pszczółkach od 7 lat realizuje ogólnopolski projekt edukacyjny „Bezpieczne wędrówki od grosika do złotówki”. Jest to partnerski projekt przygotowanym przez Fundację Młodzieżowej Przedsiębiorczości oraz Fundację PZU.
Cele programu:
- rozwijanie u uczniów wiedzy i umiejętności o finansowych aspektach zdarzeń
ze szczególnym uwzględnieniem ryzyka i bezpiecznych zachowań,
- doskonalenie u dzieci umiejętności gospodarowania pieniędzmi w obszarach zarabiania
i ustalania priorytetów przy ich wydawaniu czy oszczędzaniu.
Opis funkcjonowania programu
- Program adresowany jest do uczniów klas drugich i trzecich szkoły podstawowej, ich rodziców i nauczycieli. Realizowany jest w trakcie obowiązkowych zajęć edukacyjnych. Doskonali umiejętności kluczowe, kładzie nacisk na integrację środowisk poza szkolnych oraz szeroko rozumianą komunikację. Uczy efektywnego współdziałania w zespole i podejmowania grupowych decyzji. Proponowane metody i formy pracy rozwijają twórcze myślenie i kreatywności.
- Podejmowane w ramach programu „Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki” działania umożliwiają rozbudzenie ciekawości poznawczej uczniów oraz nabycie praktycznych umiejętności w atrakcyjnej, opartej na zabawie atmosferze. Uczniowie zyskują możliwość podejmowania zadań o różnym stopniu trudności, których celem jest stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności w podejmowaniu decyzji finansowych, umacnianie wiary we własne siły i możliwości oraz zachęcanie do osiągania zamierzonych celów.
- Zgodne z założeniami podstawy programowej treści nauczania, zawarte w projekcie
„Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki”, obejmują edukację polonistyczną, matematyczną, przyrodniczo-zdrowotną, społeczno-etyczną, muzyczno-ruchową oraz plastyczno-techniczną, tym samym umożliwiają nauczycielowi włączenie projektu w cykl kształcenia edukacji wczesnoszkolnej.
Realizacja projektu
- Koncepcja programu opiera się na założeniu, iż uczniowie w czasie 10 miesięcy odbywają podróż z przewodnikiem Grosikiem po Galaktyce Finanse, Oszczędzanie oraz Bezpieczeństwo, w czasie której zdobywają określone w danym miesiącu umiejętności. Każdy z uczniów otrzymuje bogaty komplet materiałów, w tym „Dziennik podróży”, w którym dokumentuje realizację poszczególnych zadań.
Współpraca z rodzicami
- W trakcie wdrażania programu rodzice/opiekunowie mogą pogłębić umiejętność tego, jak uczyć dzieci bezpiecznych zachowań, jak kształtować umiejętność unikania sytuacji stawania się ofiarą przestępstwa lub wzywania pomocy w chwili zagrożenia. Wdrażanie programu umożliwia wspólne działania rodziców i nauczycieli w zakresie edukacji finansowej dziecka.
- Dzieci wracają do domu i proszą opiekunów o rozmowę na temat związany z treścią zajęć, umieszczony na naklejce, którą otrzymują, np. „Porozmawiaj ze mną, czy reklama ma wpływ na nasze zakupy”, „Porozmawiaj ze mną o tym, do kogo, w razie niebezpieczeństwa, mogę zwrócić się o pomoc”. Wiedza z zakresu bezpieczeństwa gromadzona jest przez uczniów na Karcie bezpieczeństwa.
- W trakcie podróży jest też czas, w którym rodzice pełnią rolę konsultantów i w ciągu 14 dni dokonują analizy, w jakiej dziedzinie ich dziecko oszczędza najlepiej.
Zakładane osiągnięcia nabyte przez uczniów podczas realizacji programu
Uczeń:
- zastosuje wiedzę dotyczącą bezpiecznego zachowania się wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych,
- wybierze sposoby racjonalnego gospodarowania pieniędzmi oraz zwiększy swoją wiedzę na temat bezpiecznego ich przechowywania,
- wyjaśni znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers i rewers, mennica, emisja, dług, lokata, karta płatnicza, konto, debet, karta kredytowa, inwestor, bankowiec, lokata, bankomat, kredyt, saldo, obligacja,
- zanalizuje wartość i potrzebę pracy oraz wartość nabywczą pieniędzy,
- zaplanuje sposoby zarabiania pieniędzy na drobne wydatki,
- zdefiniuje pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, ochrona środowiska, oszczędzanie przyrody, oszczędzanie domowego budżetu, bogactwo, skarby, dobro narodowe, gotówka,
- oceni wiedzę dotyczącą wpływu reklamy na zachowanie konsumenta.
Rodzice
- poznają sposoby kształtowania u dzieci umiejętności związanych z bezpieczeństwem
i gospodarowaniem finansami,
- podejmą rozmowy z dziećmi z zakresu gospodarowania finansami i bezpiecznych zachowań.
Nauczyciele
- włączą do zajęć dydaktycznych prowadzonych w klasie II i III zagadnienia z zakresu edukacji finansowej i bezpiecznych zachowań z wykorzystaniem pakietu dydaktycznego opracowanego do projektu „Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki”.
Nauczyciele dokumentują realizację projektu poprzez zapis realizowanej tematyki
w dzienniku lekcyjnym.
W Szkole Podstawowej w Pszczółkach dwukrotnie odbyła się ogólnopolska ewaluacja programu. Uzyskane wyniki potwierdziły ogromny przyrost wiedzy i umiejętności uczniów z edukacji finansowej i bezpieczeństwa.
Wojewódzki koordynator projektu
„Bezpieczne wędrówki. Od grosika do złotówki”.
Kornela Maternicka